HaverOnze wafels zijn een verantwoorde snack doordat ze van fijn gemalen havermout zijn gemaakt in plaats van tarwebloem. Havermout lijkt een ware trend te zijn de laatste tijd… Het zit boordevol vezels en eiwitten. Dit zorgt ervoor dat je verzadigd raakt én dat je spieren na het sporten goed herstellen. Daarnaast zorgt het voor een langzame energie afgifte. Hierdoor heb je door de dag heen meer energie. Maar dat is niet alles!

 

Wat is het?
Havermout is een superfood dat op heel veel verschillende manieren kan worden gebruikt. Je vindt het in het granenschap van de supermarkt. Vaak op één van de onderste planken, naast de Brinta en muesli.  Het staat bekend vanwege zijn gezonde eigenschappen en veelzijdigheid. Ook al ziet het er vaak niet erg smakelijk uit, veel mensen eten het in de ochtend als ontbijt ter vervanging van brood. Wij dachten, waarom maken we er geen wafels van voor tussendoor of tijdens de lunch!?

Hoe wordt het gemaakt?
Havermout wordt gemaakt uit het graansoort haver. Haverkorrels worden allereerst gewassen en gepeld. Vervolgens worden ze verhit en in stukken geknipt. De verknipte haverkorrels worden daarna gestoomd en platgedrukt. Je kunt dus zeggen dat havermout bestaat uit gewassen, verknipte, gestoomde en geplette haverkorrels.

 

Wat zijn de gezondheidsvoordelen?
Naast dat het je honger in toom houdt en bijdraagt aan het herstel van je spieren, heeft het nog meer positieve uitwerkingen op je lichaam. De top vijf hebben we voor je op een rijtje gezet:

  1. Havermout verlaagt het cholesterolgehalte. Hierdoor neemt het risico op hart- en vaatziekte af. Dit komt door de oplosbare vezels die in haver zitten. Deze vezels schuren de hart- en bloedvaten schoon tijdens het verteringsproces.
  1. Havermout is van nature glutenvrij. Het is daarom een goede keuze voor mensen die gevoelig voor gluten zijn. Mensen met een hevige glutenallergie raden we het wel af. Het kan namelijk wel sporen van gluten bevatten als het tijdens het bewerkingsproces of transport in aanraking is gekomen met tarwe of spelt.
  1. Havermout past goed binnen een dieet. Onze wafel gemaakt van havermout met sojamelk, afgetopt met honing levert slechts 204 kcal. Een lunch van bijvoorbeeld 2 boterhammen belegd met kaas levert je 352 kcal. Dat scheelt calorieën!
  1. Havermout verlaagt de kans op diabetes. Vezelrijke producten verlagen het risico op suikerziekte. Zoals al gezegd, is havermout een bron hiervan. Hierdoor wordt de bloedsuikerspiegel onder controle gehouden en worden schommelingen tegengegaan.
  1. Havermout bevat antioxidanten. Antioxidanten beschermen je lichaam tegen schadelijke stoffen van buitenaf of  die bij de stofwisseling ontstaan. Hierdoor ontstaan ziektes, zoals kanker minder snel. In bijna alle ‘natuurlijke’ producten, zoals groenten, fruit en noten, komen antioxidanten voor. In havermout dus ook!


Welke voordelen spreken jou het meest aan? Laat het ons weten!

Email to someoneShare on FacebookGoogle+Share on LinkedInTweet about this on Twitter